wałek BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MODERNCAVEGIRL wałek
Chcesz dostawać powiadomienie na e-mail gdy pojawi się nowy post?
Obiecuję - żadnych reklam, tylko przepyszne przepisy wprost na Twoją skrzynkę! smile

keto karpatka

Keto karpatka (Paleo, LowCarb)

Keto karpatka, czyli historia z cyklu pt. „Gdy złapie Cię ochota na keto ciasto” 🙂

Chodziło już za mną jakieś keto ciasto… 😛 Po Świętach Wielkanocnych jakoś nie miałam weny do keto ciast. Jedyne jakie popełniłam to keto keks kalafiorowy, ale nie jestem pewna czy można go zaliczyć w poczet słodkich wypieków… 😀 Ale w ten weekend miałam już ochotę zaszaleć. Moje wcześniejsze doświadczenia z keto ciastem parzonym były bardzo udane, więc zaświtała mi w głowie myśl o keto karpatce. Uzmysłowiłam sobie jednocześnie jak ja dawno nie jadłam karpatki… Ostatnio chyba za dzieciaka, i to najprawdopodobniej taką wersję na wpół gotową, z kartonika… 😛 I choć wtedy efekt końcowy bardzo mi smakował, to jednak szczyt sztuki kulinarnej to nie był… Prawdziwej karpatki od zera nie robiłam natomiast chyba nigdy w życiu. To był więc najwyższy czas, żeby zmienić ten fakt. 🙂

karpatka
Keto karpatka

Keto ciasto parzone i krem maślano – budyniowy

Ciasto parzone znacie już doskonale chociażby z keto pączków. Tutaj zmodyfikowałam nieco przepis dodając więcej tłuszczu i jajek. Zależało mi bowiem na tym, żeby ciasto mocniej urosło i żeby było takie bardziej smarowalne… W końcu trzeba było jakoś uformować te Karpaty… 🙂 Myślę, że dobrym pomysłem może być także skorzystanie z przepisu na keto chlebek chmurkę – istnieje spora szansa, że to ciasto także nada się dobrze na keto karpatkę. Jeśli chodzi o krem, to tutaj przepis był już właściwie dopracowany… W keto torcie budyniowo – żurawinowym mamy bowiem do czynienia z bardzo podobnym kremem maślano – budyniowym, jaki zwyczajowo daje się do karpatki… 🙂

keto ciasto
Keto ciasto karpatka

Keto ciasto idealne na wejście w ketozę

No to skoro, plan był dopracowany, to nie pozostało mi nic innego, jak przejść do czynów. No i keto karpatka okazała się prawdziwym sztosem. Ciasto smakuje jak oryginał. W dodatku rozkład makroskładników jest tutaj wręcz wzorcowy pod dietę ketogeniczną, co sprawia, że jest ono także idealnym sposobem na wejście w stan ketozy… Kto by pomyślał, że na keto adaptacji można jeść takie frykasy… 😛

P.S. Nie popełnijcie mojego błędu i dajcie ciastu ostygnąć w piekarniku. Ja niestety się pospieszyłam i w efekcie moje Karpaty są zwykłymi, nie wyróżniającymi się specjalnie pagórkami, gdyż ciasto mocno opadło… 😀

Jeśli podobają Wam się treści prezentowane na moim blogu i chcecie okazać wsparcie dla mojej działalności, to zachęcam do postawienia mi wirtualnej kawy za pomocą poniższego przycisku 🙂

Postaw mi kawę na buycoffee.to
keto karpatka

Karpatka

Modern Cavegirl
Kolejna adaptacja deseru z dzieciństwa i kolejny sukces… 🙂 Tym razem padło na karpatkę. Tym oto sposobem powstało pyszne ciasto parzone przełożone maślano – budyniowym kremem w wersji niskowęglowodanowej, czyli najprawdziwsza keto karpatka!
Czas przygotowania 25 mins
Czas gotowania 20 mins
Czas oczekiwania 35 mins
Czas całkowity 1 hr 15 mins
Rodzaj dania Deser
Porcje 12 porcji
Dieta
lowcarb
bezglutenowa
bezmleczna
vege

Składniki
  

Ciasto

Krem maślano – budyniowy

Sposób przygotowania
 

Ciasto

  • Wymieszać mąkę kokosową z gumą guar i babką jajowatą. Wodę zagotować z olejem, erytrytolem i solą. Zmniejszyć gaz i dodawać po trochu suchej mieszanki ciągle mieszając aż powstanie elastyczne ciasto, które odchodzi od ścianek garnuszka. Odstawić do lekkiego przestygnięcia (ok. 5 – 7 minut). Po tym czasie ciasto miksować dodając jajka jedno po drugim. Dodać ekstrakt z wanilii oraz cream of tartar/proszek do pieczenia. Miksować jeszcze przez ok 2 minuty. Odstawić ciasto na ok. 15 minut. Po tym czasie wyłożyć masę na blachę wyłożoną papierem do pieczenia formując dwa blaty o wymiarach ok. 20 x 20 cm. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 stopni w trybie grzania góra + dół. Piec ok. 20 minut aż wierzch się lekko przyrumieni. Wyłączyć piekarnik i pozwolić ciastu ostygnąć w środku bez otwierania drzwiczek.

Krem maślano – budyniowy

  • Żółtka i jajko wymieszać z połową mleka, dodać ekstrakt z wanilii. Całość umieścić w garnku i podgrzewać na średnim ogniu. W pozostałym mleku wymieszać dokładnie mąkę ziemniaczaną. Gdy masa jajeczna stanie się gorąca, wlać mleko ze skrobią. Następnie mieszać energicznie dalej gotując aż masa stanie się gorąca i mocno zgęstnieje (nie doprowadzić do ścięcia się jajek!). Zestawić z ognia, lekko ostudzić, po czym wierzch przykryć folią spożywczą i schłodzić. Masło klarowane utrzeć z erytrytolem/ allulozą na puszystą masę, dodawać po łyżce budyń aż do wyczerpania. Kremem przełożyć blaty ciasta. Ciasto najlepiej odstawić do lodówki na noc, żeby się "przegryzło".
Wypróbowałaś/eś ten przepis?Oznacz @modern.cavegirl lub dodaj tag #gotujęzmoderncavegirl!

ORIENTACYJNE MAKRO

Wartości odżywcze
Karpatka
Wielkość porcji
 
1 porcja
Kalorie
221.88
% RWS*
Tłuszcz
 
21.53
g
33
%
Tłuszcze nasycone
 
15.66
g
98
%
Tłuszcze trans
 
0.01
g
Tłuszcze wielonienasycone
 
0.83
g
Tłuszcze jednonienasycone
 
3.67
g
Cholesterol
 
108.44
mg
36
%
Potas
 
24.51
mg
1
%
Węglowodany
 
4.56
g
2
%
Błonnik
 
2.35
g
10
%
Cukier
 
0.85
g
1
%
Białko
 
3.25
g
7
%
Witamina A
 
122.46
IU
2
%
Wapń
 
39.8
mg
4
%
Żelazo
 
0.51
mg
3
%
Węglowodany netto
 
2.21
g
* Procentowe referencyjne wartości spożycia bazują na diecie 2000 kcal.
Potrzebne zaopatrzenie?Do codziennych zakupów polecam następujące sklepy internetowe:
zakupy Carrefour
zakupy polski koszyk
sklep auchan
zakupy bee.pl

Adnotacje do przepisu

1. Ja robiłam ciasto z mieszanki mąki kokosowej oraz mocno odtłuszczonej mąki migdałowej, stąd jego kolor. Przy użyciu samej mąki kokosowej ciasto wychodzi jaśniejsze.


4 Comments

  1. Justyna says:

    Wsrod skladnikow jest babka jajowata, a w przepisie mowa o babce plesznik. Ktorej z nich nalezy uzyc? I czy 80 g maki migdalowej w zastepstwie 20g maki kokosowej to nie jest za duzo?

    1. Słuszna uwaga. 🙂 Już zmieniłam w przepisie na babkę jajowatą. To ta, której ja użyłam, ale myślę, że wyszłoby ok i z jedną i z drugą… 🙂 Co do mąki migdałowej, to dokładnie w takich proporcjach dodałam ją do ciasta ze zdjęć i się udało.

  2. Czym można zastąpić mąkę ziemniaczaną? Mam insulinooporność i spożywam produkty niskoglikemiczne.

    1. Można ją zastąpić inną skrobią, co – jak sądzę – też nie wchodzi w grę… Ewentualnie proszę spróbować zamiast skrobi dodać do jeszcze ciepłego budyniu żelatyny (myślę, że ok 0,5 -1 łyżeczki) lub agaru (zagotować razem z mlekiem), żeby dało się z tego uzyskać gęsty krem. Proszę jednak zauważyć, że w całym przepisie została użyta tylko 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej, co na jedną porcję daje bardzo niewielkie ilości, a duża część tego, to i tak skrobia oporna, która pozostaje bez wpływu na poziom cukru we krwi. Czy takie ilości będą w stanie negatywnie wpłynąć na samopoczucie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ocena przepisu