wałek NIE PRZEGAP ŻADNEGO PRZEPISU! wałek
Chcesz dostawać powiadomienie na e-mail gdy pojawi się nowy post?
Obiecuję - żadnych reklam, tylko przepyszne przepisy wprost na Twoją skrzynkę! smile

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna – źródła tłuszczu

TUTAJ znajduje się treść tylko dla uczestników Plemienia Modern Cavegirl. Zaloguj się lub dołącz do Plemienia, aby uzyskać dostęp.

Tłuszcze średniołańcuchowe (MCT)

Kwasy tłuszczowe śreniołańcuchowe zawierają od 6 do 12 atomów węgla w łańcuchu. Najpopularniejszymi przedstawicielami zaliczanymi do tej grupy są kwasy: kapronowy (C6), kaprylowy (C8), kaprynowy (C10) i laurynowy (C12). W przeciwieństwie do kwasów długołańcuchowych, hydroliza kwasów średniołańcuchowych przebiega bez udziału lipazy trzustkowej. Dostarczają one zatem szybkiej i łatwo dostępnej energii. Fakt ten jest także istotny dla osób cierpiących na choroby metaboliczne powodujące upośledzenie przyswajania tłuszczów, w tym osób z funkcjonalnymi zaburzeniami trzustki.

Dieta ketogeniczna - MCT
Photo by Jonas Dücker on Unsplash

Bogatym źródłem MCT jest olej kokosowy, jednak można je dostać jako suplement w proszku lub w płynie, który stanowi tłuszcz dodany w diecie. Popularnym rozwiązaniem jest dodawanie oleju MCT do kawy (kawa kuloodporna) jako szybkiego i efektywnego źródła energii. Pozwala to także zwiększyć podaż tłuszczu w diecie, gdy istnieją problemy z dostarczeniem go z innych źródeł (np. dieta wegetariańska czy wegańska).

Tło naukowe

Średniołańcuchowe trójglicerydy (MCT) absorbowane są w formie niezestryfikowanej bezpośrednio z jelita do układu krwionośnego, po czym w mitochondriach komórek wątroby zachodzi szybka β-oksydacja kwasów średniołańcuchowych z wydzieleniem znacznych ilości energii.

Po więcej informacji na temat potencjalnych pułapek wynikających ze spożycia tłuszczu zapraszam tutaj.

Dieta ketogeniczna – źródła węglowodanów

Przeanalizowaliśmy sobie źródła tłuszczu na diecie ketogenicznej, pora zatem przyjrzeć się dostępnym źródłom węglowodanów. Naszym celem jest – rzecz jasna – ich ograniczanie, ale to, skąd pochodzą jest także istotne. Oczywiście najkorzystniej byłoby dostarczać je głównie z niskowęglowodanowych warzyw i owoców, jednak keto ciasta i desery są także w zasięgu możliwości! 🙂

Niskowęglowodanowe warzywa

To grupa produktów roślinnych, głównie warzyw nieskrobiowych, która charakteryzuje się stosunkowo niską zawartością węglowodanów przyswajalnych. Są to głównie warzywa zielone oraz większość pozostałych warzyw, które nie są bulwami i korzeniami.

Nie ma konkretnych wytycznych co do tego które warzywa są dozwolone, a które zakazane na diecie ketogenicznej. Całodzienne ich spożycie musi po prostu mieścić się w wyznaczonym limicie węglowodanów. Decyzja, czy pulę dostępnych węglowodanów wykorzystać na większą ilość niskowęglowodanowych warzyw czy też mniejszą ilość warzyw z większą ich zawartością należy tylko i wyłącznie do Was. To pierwsze podejście jest natomiast dużo lepsze z punktu widzenia korzyści zdrowotnych diety, gdyż zmieści się w niej większą ilość bogatych w witaminy i minerały rodzajów warzyw. Podobnie ma się sytuacja także w przypadku owoców.

TUTAJ znajduje się treść tylko dla uczestników Plemienia Modern Cavegirl. Zaloguj się lub dołącz do Plemienia, aby uzyskać dostęp.

Niskowęglowodanowe owoce

To takie owoce, które charakteryzują się względnie niską zawartością cukru i mogą być – z umiarem – stosowane podczas diety ketogenicznej. Wyodrębnienie takiej kategorii z owoców jest kluczowe dla powodzenia stosowania diety. Generalną ich cechą jest bowiem wyższa zawartość węglowodanów. Jednak wbrew obiegowej opinii owoce wcale nie są zakazane na diecie ketogenicznej!

TUTAJ znajduje się treść tylko dla uczestników Plemienia Modern Cavegirl. Zaloguj się lub dołącz do Plemienia, aby uzyskać dostęp.

Substancje słodzące na diecie ketogenicznej

Czerpanie węglowodanów tylko z warzyw i owoców to idealna wręcz postać diety ketogenicznej. I takie podejście jest mocno rekomendowane podczas okresu keto adaptacji. Wiadomo jednak, że każdy ma od czasu do czasu ochotę na „coś słodkiego… Wtedy z pomocą przychodzą niskowęglowodanowe substancje słodzące, czyli keto słodziki, za pomocą których można wyczarować wspaniałe keto ciasta oraz keto desery.

Szczegółowy opis dostępnych opcji, jeśli chodzi o keto słodziki znajdziecie tutaj: