keto stir-fry
AIP Azjatycka Danie główne Keto Low Carb Lunch Paleo Vegan Wege

Keto makaron stir-fry (Paleo, LowCarb, AIP)

Keto makaron stir-fry – pomysł na keto obiad

Dzisiaj chciałabym Wam przedstawić nie tyle przepis, co konkretny produkt. Danie, które widzicie na zdjęciu to po prostu propozycja jego podania. Można by powiedzieć, że jest to sztuka jednego aktora, chociaż wiele pobocznych ról grają tutaj warzywa oraz dodatki. Dzisiejsze danie to keto makaron smażony z warzywami w stylu azjatyckim, zrobiony przy użyciu metody stir-fry. Kluczową kwestią jest jednak właśnie to, kto gra rolę tego makaronu…

Wielu uważa, że na diecie ketogenicznej makaron to produkt, który najtrudniej zastąpić. I jest to po części prawda. Ciężko jest bowiem znaleźć keto zastępnik dla makaronu we włoskim typie. Tutaj konsystencja jest nie do podrobienia… Jednak już w rolę makaronu ryżowego czy z tapioki świetnie wciela się makaron shirataki, który jest chyba najbardziej popularnym keto makaronem. Stosuję go z powodzeniem w wielu keto przepisach, także w tych o włoskim rodowodzie. Ostatnio odkryłam jednak świetną alternatywę dla niego i nie omieszkam się nią z Wami nie podzielić. 🙂

Co to więc za tajemniczy składnik?

Makaron z alg (kelp noodles)

Jest to makaron zrobiony w 100% z wodorostów morskich (alg). Podobnie do makaronu shirataki, jest on gotowy do użycia, wystarczy go przelać wodą i odcedzić. Nie ma on żadnego obcego posmaku czy zapachu i dobrze przyjmuje smak potrawy, do której się go dodaje. W mojej opinii najlepiej sprawdza się w daniach inspirowanych kuchnią azjatycką. Porcja (ok. 113 g) tego makaronu zawiera 6 kcal, 3 g węglowodanów oraz 1 g błonnika. Jego dużym plusem jest także fakt, że jest naturalnym źródłem jodu. Jedna porcja zawiera go w ilości około 55 miligramów. Można z powodzeniem zastąpić go w tym daniu makaronem shirataki.

Pozostałe składniki

Mieszanka chińska

Bardzo pomocny produkt w codziennym menu. Gotowa mrożonka pełna warzyw oraz innych typowo azjatyckich dodatków takich jak grzyby mun, pędy bambusa czy kiełki fasoli mung. Z reguły nie przekracza kilku węglowodanów na 100 g produktu. Wystarczy wrzucić na patelnię. 🙂 Obowiązkowy punkt programu jeśli chodzi o smażony makaron z warzywami w stylu azjatyckim, choć w celu obcięcia węglowodanów można przygotować własną mieszankę z ulubionych niskowęglowodanowych warzyw.

makaron smażony z warzywami
Keto makaron smażony z warzywami

Aminokwasy kokosowe

Jest to zdrowa alternatywa dla sosu sojowego. Czy sos sojowy należy zatem do produktów niezdrowych? To zależy – jest w końcu produktem powstającym z pszenicy oraz soi. Co prawda są one poddawane fermentacji, no i sosu sojowego nie używa się w dużych ilościach, ale jednak… Założę się, że istnieje znaczne grono osób, które jednak woli takiego zestawu unikać w swojej diecie (w tym ja). Aminokwasy kokosowe są produktem w pełni naturalnym, powstającym z soku z palmy kokosowej, z którego odparowano część płynu i dodano doń soli. W smaku łudząco podobny do sosu sojowego, więc zamiana odbywa się bez szkody dla walorów smakowych.

Sos rybny

Typowy składnik azjatyckich sosów, nadający im głębi. Niestety większość produktów na rynku sprzedawanych pod taką etykietą jest bardzo kiepskiej jakości. Trzeba bardzo uważać na skład, przede wszystkim na cukier oraz wzmacniacze smaku. 🙁 Polecam taki, który w składzie ma jedynie ryby (sardele) i sól. Nie jest łatwo o taki, ale dla chcącego nic trudnego… 😛 Mój zdecydowany faworyt to Red Boat Fish Sauce.

Źródło białka

W kwestii obiadu białeczko to wręcz podstawa… 🙂 Nie tylko jest niezbędnym makroelementem i budulcem mięśni, ale daje także uczucie sytości. Nie warto zatem go pomijać, zwłaszcza, że obiad to często główny posiłek dnia. Do tego dania pasuje większość rodzajów mięsa (drób, wołowina, wieprzowina), a także niektóre ryby lub owoce morza. Wegetarianie lub weganie, którzy nie obawiają się produktów sojowych mogą natomiast postawić na tofu lub zjeść sam makaron z warzywami. U mnie padło na mieszankę owoców morza.

Tłuszcz

Wybór tłuszczu w tym daniu pozostawiam Waszej decyzji, gdyż nie ma on aż tak wielkiego znaczenia. Służy on do podsmażenia składników i wydobycia smaku warzyw. Moim skromnym zdaniem najbardziej pasuje tutaj rafinowany olej sezamowy, gdyż zapewnia on dodatkowy smak i aromat, który bardzo pasuje do stylu tego dania. Ja jednak nie byłam w posiadaniu oleju sezamowego i zdecydowałam się na rafinowany olej kokosowy.

Na koniec dodam tylko, że to danie – oprócz tego, że jest bardzo smaczne – jest także mega szybkim keto obiadem, także mam nadzieję, że tym bardziej Was do niego zachęcę… 🙂

Jeśli podobają Wam się treści prezentowane na moim blogu i chcecie okazać wsparcie dla mojej działalności, to zachęcam do postawienia mi wirtualnej kawy za pomocą poniższego przycisku 🙂

Postaw mi kawę na buycoffee.to
keto stir-fry

Makaron stir-fry

Modern Cavegirl
Ekspresowy i pożywny keto obiad? Odpowiedź to keto smażony makaron z warzywami. Danie utrzymane w azjatyckim stylu, zrobione przy użyciu metody stir-fry.
Czas przygotowania 5 mins
Czas gotowania 15 mins
Czas całkowity 20 mins
Rodzaj dania Danie główne, Lunch
Kuchnia Azjatycka
Porcje 2 porcje
Kalorie 194 kcal

Składniki
  

  • 1 opakowanie mieszanki chińskiej ok. 400 g lub dowolna mieszanka niskowęglowodanowych warzyw
  • 200 g kelp noodles (makaron z alg)
  • 2 łyżki aminokwasów kokosowych
  • 1 łyżka sosu rybnego
  • 1 łyżka oleju kokosowego rafinowanego do smażenia (można zastąpić olejem sezamowym); czubata
  • 200 g mieszanki owoców morza lub innego źródła białka (patrz opis)

Sposób przygotowania
 

  • Na patelni rozgrzać tłuszcz, podsmażyć owoce morza/ mięso/ tofu przez 2 – 3 minuty ciągle mieszając, zdjąć z patelni. Na pozostały tłuszcz wrzucić warzywną mieszankę chińską i dusić przez ok. 8 minut, aż warzywa zmiękną. W międzyczasie dodać sos rybny i aminokwasy kokosowe. Kelp noodles przelać wodą, odsączyć i dodać na patelnię. Wymieszać dokładnie z warzywami. Odparować większość płynu dopasowując konsystencję sosu do własnych upodobań. Na koniec dodać z powrotem podsmażone owoce morza. Wymieszać, serwować póki gorące.
Wypróbowałaś/eś ten przepis? Oznacz @modern.cavegirl w poście 🙂

Adnotacje do przepisu

Przybliżona wartość odżywcza 1 porcji:
Wartość energetyczna: 194 kcal
Tłuszcz: 8,8 g
Węglowodany: 11,7 g
Błonnik 6,2 g
Białko 15,2 g
Do zrobienia powyższego przepisu przydadzą się następujące produkty:
 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Recipe Rating