wałek BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MODERNCAVEGIRL wałek
Chcesz dostawać powiadomienie na e-mail gdy pojawi się nowy post?
Obiecuję - żadnych reklam, tylko przepyszne przepisy wprost na Twoją skrzynkę! smile

Kotleciki z kalafiora

Keto Falafel z kalafiora (Paleo, LowCarb)

Kalafior dobry na wszystko

Jak tak dalej pójdzie, to niedługo będę musiała zmienić nazwę bloga na blog z przepisami z kalafiora. To warzywo pojawia się bowiem w moich przepisach wyjątkowo często. I na pewno będzie go jeszcze więcej! Dzisiejsza propozycja, czyli keto falafel to pyszna przekąska z jego udziałem, która może stanowić również lekkie danie obiadowe. Zastanawiacie się pewnie dlaczego taka nazwa, skoro falafel tradycyjnie robi się z ciecierzycy… Smakiem i wyglądem, a także sposobem przygotowania kotleciki te wyjątkowo przypominają oryginał, więc skojarzenie było oczywiste.

Hit diety wegetariańskiej

Kiedyś przepadałam za oryginalnymi falafelami i będąc na diecie wegetariańskiej często zamawiałam je, kiedy w gronie znajomych szliśmy na tzw. kebaba. 🙂 Niestety, ciecierzyca jest produktem zakazanym na diecie ketogenicznej oraz Paleo. Odkąd zaczęłam stosować te protokoły żywieniowe, falafel nie był już więc w zasięgu moich możliwości.

Strączki – wcielenie zła

Ciecierzyca co prawda nie jest zbożem, jednak zawiera ona tyle substancji antyodżywczych, że należy ją wyeliminować z diety. Reprezentuje ona grupę roślin strączkowych, a te są problematyczne w trawieniu i upośledzają wchłanianie witamin i minerałów. To samo dotyczy na przykład orzechów ziemnych, które także są strączkami… O szkodliwości tej grupy produktów oraz o tym, dlaczego należy się ich wystrzegać wspominałam już tutaj. Ja konsekwentnie trzymam się tej zasady mimo faktu, że akurat dania z ciecierzycy bardzo mi smakują. Na szczęście istnieje rozwiązanie tego problemu, a jest nim ten oto keto falafel!

Keto kotleciki z kalafiora
Keto falafele z kalafiora

Niedaleko pada imitacja od oryginału

Za inspirację posłużył mi ten przepis, jednak ja zamiast migdałów użyłam słonecznika, no i smażyłam na rafinowanym oleju kokosowym. Nie należy zbytnio rozdrabniać ani kalafiora ani słonecznika- tekstura kotlecików jest wtedy dużo przyjemniejsza. W roli zagęszczacza występuje tutaj mąką kokosowa i trzeba przyznać, że świetnie się w niej spisała. Kotleciki smaży się bardzo dobrze. W ogóle się nie rozpadają się, co czasami ma miejsce w przypadku falafeli z ciecierzycy. Trzeba tylko dość długo smażyć je z każdej strony- aż całkowicie się zarumienią. Tylko wtedy nie będzie problemu z przewróceniem ich na drugą stronę. Dopełnieniem falafeli jest pyszny, kremowy sos czosnkowy z tahini. Polecam zjeść je w jego towarzystwie.

Bezmięsne kotleciki miłą odmianą

Odkąd stosuję dietę bezzbożową rzadko zdarza mi się jadać posiłki bezmięsne. Dodatkowo, przy grupie krwi „0”, z reguły czuję duże zapotrzebowanie na produkty pochodzenia zwierzęcego. Zasada ta jeszcze bardziej dotyczy męskiej części naszego gospodarstwa domowego. Informacja o bezmięsnym obiedzie w postaci keto falafeli z kalafiora nie została więc przyjęta z entuzjazmem. Zaskakującym był natomiast fakt, z jakim entuzjazmem były one konsumowane… 🙂 Koniec końców zostały okrzyknięte najpyszniejszymi falafelami- lepszymi od oryginału. Od czasu do czasu trzeba jak widać wprowadzić jakieś urozmaicenie do menu, nawet jeśli taki pomysł nie znajdzie uznania wśród reszty konsumentów… 🙂

Nie pozostaje mi zatem nic innego, jak potwierdzić wspaniały smak keto falafeli z kalafiora i zachęcić Was do wypróbowania tego przepisu. Dajcie znać czy Wam smakowały i czy według Was smakiem rzeczywiście łudząco przypominają oryginał…

Kotleciki z kalafiora

Falafel z kalafiora

Modern Cavegirl
Te niewielkie smażone kotleciki podbiły serca większości wegetarian na całym świecie. Jeśli jednak starasz się jeść zdrowo lub stosujesz dietę ketogeniczną & Paleo, ciecierzyca znajduje się na liście produktów zakazanych. Rozwiązaniem jest keto falafel z kalafiora- równie pyszne, za to bez szkodliwych fitynianów, lektyn i saponin!
Czas przygotowania 10 mins
Czas gotowania 20 mins
Czas całkowity 30 mins
Porcje 9 sztuk
Dieta
lowcarb
bezglutenowa
vege

Składniki
  

Falafele z kalafiora

Sos z tahini

Sposób przygotowania
 

Falafele z kalafiora

  • Kalafior i słonecznik rozdrobnić w malakserze (powinny mieć teksturę przypominającą grubszy piasek). Dodać jajka, a następnie resztę składników falafeli i dokładnie wymieszać. Olej dobrze rozgrzać na patelni lub garnku z grubym dnem. Z masy formować niewielkie kulki i spłaszczać je tak, aby powstały kotleciki. Kłaść na rozgrzany olej. Smażyć po kilka minut z każdej strony. Przewracać na drugą stronę dopiero, gdy są dość mocno zarumienione. Odsączyć z nadmiaru tłuszczu na ręczniku papierowym.

Sos czosnkowy z tahini

  • Czosnek przecisnąć przez praskę i dodać do reszty składników. Dobrze wymieszać do uzyskania gładkiej, aksamitnej konsystencji. Usmażone falafele serwować na gorąco polane sosem.
Wypróbowałaś/eś ten przepis?Oznacz @modern.cavegirl lub dodaj tag #gotujęzmoderncavegirl!

ORIENTACYJNE MAKRO

Wartości odżywcze
Falafel z kalafiora
Wielkość porcji
 
1 sztuka
Kalorie
103.58
% RWS*
Tłuszcz
 
8.45
g
13
%
Tłuszcze nasycone
 
3
g
19
%
Tłuszcze wielonienasycone
 
2.56
g
Tłuszcze jednonienasycone
 
2.24
g
Cholesterol
 
0.83
mg
0
%
Sód
 
404.77
mg
18
%
Potas
 
127.61
mg
4
%
Węglowodany
 
5.41
g
2
%
Błonnik
 
2.45
g
10
%
Cukier
 
0.83
g
1
%
Białko
 
3.06
g
6
%
Witamina A
 
43.16
IU
1
%
Witamina C
 
9.61
mg
12
%
Wapń
 
18.97
mg
2
%
Żelazo
 
0.9
mg
5
%
Węglowodany netto
 
2.96
g
* Procentowe referencyjne wartości spożycia bazują na diecie 2000 kcal.
Potrzebne zaopatrzenie?Do codziennych zakupów polecam następujące sklepy internetowe:
zakupy Carrefour
zakupy polski koszyk
sklep auchan
zakupy bee.pl

4 Comments

  1. We made this last weekend and it was so good! Can’t wait to try this again someday. Thanks for sharing!

    1. Thanks for feedback, Fitoru keto! I am glad to hear that you liked the recipe! 🙂

  2. Przepis super, na pewno wypróbuję, ale dieta oparta o grupę krwi to już wielokrotnie obalony mit 🙂

    1. Fajnie – koniecznie daj znać jak wyszły… 🙂 A jeśli chodzi o związek między dietą a grupą krwi, to coś w tym jednak musi być, bo ja – mając grupę krwi „0” – zdecydowanie lepiej czuję się gdy jem mięso, niż jak byłam przez kilka lat na diecie bezmięsnej…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ocena przepisu