majonez paleo

Naturalny domowy majonez (Keto, Paleo)

Majonez Paleo gotowy w kilka minut!

Temat majonezu pojawił się już na blogu przy okazji przepisu na sałatkę z jajkiem. Jednak nie podawałam wtedy składu ani sposobu wykonania, gdyż uznałam, że majonez Paleo zasługuje na osobny wpis. Tym bardziej, że mój niezawodny sposób na majonez jest dość specyficzny. Nie jest czasochłonny ani pracochłonny, lecz wymaga zastosowania się do kilku istotnych zasad, które szczegółowo omówię poniżej.

Dodatkowo, zamieszczam materiał pomocniczy w postaci filmiku prezentującego jego wykonanie. Jest to najlepszy dowód na to, że robi się go naprawdę szybko i łatwo. Zobaczycie, że produkcja domowego majonezu może być dziecinnie prosta! 🙂

Majonez sklepowy vs. domowy

Wielu osobom robienie majonezu we własnym zakresie wydaje się niedorzeczne. Dużo prościej jest bowiem udać się do sklepu i zakupić słoik takowego. Ba, ogromna część społeczeństwa ma swoją ulubioną markę, której nigdy nie zdradza. Warto jednak podważyć ten schemat i pokusić się o własnoręczne przygotowanie majonezu w domu. Wbrew obiegowej opinii, nie jest to w ogóle skomplikowana czynność, zwłaszcza korzystając z poniższego przepisu. I ma się przy tym pełną kontrolę nad składem finalnego produktu! 🙂

Ja robię w ten sposób majonez już od kilku lat i w ogóle nie korzystam ze sklepowego. Wcześniej, zanim sposób żywienia Paleo zawitał do naszej kuchni, robiłam majonez z tego samego przepisu. Używałam jednak innego rodzaju oleju, np. słonecznikowego czy rzepakowego. Oba nadają się świetnie do majonezu, bo są delikatne, nienarzucające się w smaku, ale nie są to oleje wskazane ze względu na wartości zdrowotne.

Proporcje między omega-3 a omega-6

Niestety przeważająca część olejów roślinnych ma właściwości prozapalne i każdy, komu zależy na własnym zdrowiu powinien ich unikać. Posiadają one bowiem dużą przewagę kwasów tłuszczowych omega-6 nad omega-3, a te promują stany zapalne w organizmie. Nasza dieta i tak z reguły zawiera zbyt dużo tych pierwszych, więc tym bardziej trzeba zwracać uwagę, aby ich nie dostarczać w nadmiarze. Idealne proporcje między omega-3 a omega-6 to 1:1. Takie proporcje dominowały ponoć w czasach Paleolitu. Tymczasem dla współczesnej standardowej diety proporcje te oscylują w granicach 1:10, a nawet 1:20. Niestety, taka dieta siłą rzeczy prowadzi do stanów zapalnych i coraz to liczniejszych jednostek chorobowych.

Jaki olej zatem wybrać?

Czy to oznacza, że mamy całkiem zrezygnować z oleju roślinnego? Dieta Paleo z reguły zaleca spożywanie tłuszczy nasyconych takich jak tłuszcze zwierzęce czy olej kokosowy. No dobrze, tylko z takiego tłuszczu nie da się przygotować majonezu, ani żadnego innego dressingu do sałatki. Na szczęście okazuje się, że są takie oleje roślinne, które nie całkiem wpisują się w powyższy schemat. Są to oliwa z oliwek oraz olej z awokado, które ze względu na korzystniejsze proporcje niezbędnych kwasów tłuszczowych są uważane za bezpieczne. Co istotne, oba nadają się świetnie do produkcji majonezu.

Oczywiście majonez zrobiony na samej oliwie z oliwek będzie miał charakterystyczny dla tego oleju posmak. Zdecydowanie lepszym wyborem okazuje się olej z awokado. Ten jednak potrafi kosztować dość sporo, więc dobrym sposobem jest mieszanie go z oliwą. W ten sposób uzyskujemy bardzo smaczny majonez Paleo, bez żadnego posmaku i w miarę przystępny cenowo.

A zatem do dzieła!

Zanim jednak zaczniemy, oto kilka istotnych wskazówek, które umożliwią przygotowanie majonezu dosłownie w 2 minuty.

  • Po pierwsze wszystkie składniki, a także końcówkę blendera należy porządnie schłodzić przez minimum 15 minut. Składniki chłodzę w lodówce (osobno jajko z przyprawami i osobno wymieszane oleje), końcówkę blendera zaś wkładam do zamrażarki. Jest to bardzo ważna zasada, której nie należy łamać pod żadnym pozorem.
  • Druga rzecz – to naczynie. Jego średnica musi być taka jak średnica końcówki blendera lub niewiele od niej większa. Ja z reguły używam słoika, w którym docelowo będę przechowywać majonez. Jeśli nie macie takiego, który średnicą odpowiada średnicy końcówki blendera, to wykorzystajcie inne naczynie, które będzie spełniało ten warunek (często kielich dołączony do blendera ma dopasowaną do niego średnicę, ale nie wiem czy u każdego producenta).

Powyższe zasady w dużym stopniu determinują osiągnięcie sukcesu końcowego, choć może nie są konieczne. Jeśli komuś uda się zrobić gęsty, aksamitny majonez nie przestrzegawszy powyższych reguł, proszę koniecznie dać znać! 🙂

majonez paleo

Majonez Paleo

Avatar for Modern CavegirlModern Cavegirl
Gęsty i aksamitny majonez z oleju z awokado i/lub oliwy. Idealny do sałatek oraz jako baza dipów.
Czas przygotowania 2 minuty
Czas całkowity 17 minuty
Rodzaj dania Dodatek
Kuchnia Europejska
Porcje 10 porcji
Dieta
lowcarb
bezglutenowa
vege
Okaż wsparcie!Jeśli podobają Ci się treści prezentowane na moim blogu, to zachęcam do postawienia mi wirtualnej kawy!

Składniki
  

Podoba Ci się ten keto przepis?Dołącz do Plemienia i stwórz z nim swój własny keto jadłospis + uzyskaj dodatkowe korzyści

Sposób przygotowania
 

  • Surowe jajko sparz i wbij do naczynia, w którym będziesz przygotowywać majonez. Dodaj sól, cukier, musztardę i sok z cytryny lub ocet. W osobnym naczyniu odmierz ok. 150 ml wybranego oleju. Wszystkie składniki umieść w lodówce na 15 minut. Końcówkę blendera włóż na ten czas do zamrażalnika.
  • Po 15 minutach delikatnie przelej olej do naczynia z jajkiem (tak aby stanowił on górną warstwę i nie wymieszał się z resztą składników). Zamontuj schłodzoną końcówkę blendera i umieść blender w naczyniu tak, aby dotykał dna. Uruchom blender i poczekaj aż dolna warstwa się zemulguje. Gdy tak się stanie, należy delikatnie przesuwać końcówkę blendera do góry, aby kolejne warstwy oleju spływały niżej. Kontynuować aż do zemulgowania całości oleju i uzyskania tym samym gęstej, kremowej masy w taki sposób, jak zostało to przedstawione na filmie.
KETO JADŁOSPIS ZORIENTOWANY NA CELSprawdź zbilansowane keto jadłospisy albo skorzystaj z narzędzi do zarządzania keto dietą we własnym zakresie

ORIENTACYJNE MAKRO

Wartości odżywcze
(dla 1 porcji)
Majonez Paleo
Wielkość porcji
 
1 porcja
Kalorie
139.56
% RWS*
Tłuszcz
 
15.44
g
9
%
Tłuszcze nasycone
 
1.87
g
12
%
Tłuszcze trans
 
0.01
g
Tłuszcze wielonienasycone
 
2.11
g
Tłuszcze jednonienasycone
 
10.76
g
Cholesterol
 
16.37
mg
5
%
Sód
 
128.21
mg
6
%
Potas
 
8.33
mg
0
%
Węglowodany
 
0.17
g
1
%
Błonnik
 
0.02
g
0
%
Cukier
 
0.06
g
Białko
 
0.58
g
1
%
Witamina A
 
24.21
IU
0
%
Witamina C
 
0.59
mg
1
%
Wapń
 
2.92
mg
0
%
Żelazo
 
0.09
mg
1
%
Węglowodany netto
 
0.15
g
* Procentowe referencyjne wartości spożycia bazują na diecie ketogenicznej 2000 kcal o formule ok. 74% tłuszczu, 20% białka, 6% węglowodanów.
ZOBACZ TAKŻEPozostałe KETO PRZEPISY
KETO przy Hashimoto KETO dieta co jeść KETO Jadłospis na tydzień

Wartości odżywcze obliczone na podstawie danych dostarczonych przez Spoonacular API. Dla produktów, których zabrakło w bazie, dane pochodzą z etykiety konkretnego produktu. Produkty określone jako opcjonalne nie są ujęte w kalkulacji, chyba, że zaznaczono inaczej (patrz adnotacje do przepisu). Alkohole cukrowe są wyłączone z kalkulacji.

Keto przepis wypróbowany?Nie zapomnij oznaczyć @modern.cavegirl w Twoim poście

ZOBACZ TO DANIE NA FILMIE

Adnotacje do przepisu

  1. Nie radzę używać w tym przepisie samej oliwy z oliwek, głównie ze względu na walory smakowe finalnego produktu. Jeśli jednak zaistnieje taka potrzeba, należy mieć na uwadze, że oliwa z oliwek mocno tężeje w warunkach chłodniczych. Żeby do tego nie dopuścić, należałoby odpowiednio skrócić czas chłodzenia oliwy.

Avatar for Modern Cavegirl

Modern Cavegirl

Ekspertka do spraw zdrowego odżywiania, która lubi smacznie zjeść. Autorka artykułów na temat odchudzania i zdrowia, przepisów kulinarnych oraz zbilansowanych keto jadłospisów. Wypróbowała na sobie kilkanaście różnych diet aż trafiła na taką, która pozwoliła jej skutecznie schudnąć i pokonać chorobę Hashimoto. Teraz pomaga innym odzyskać zdrowie, szczupłą sylwetkę i dobre samopoczucie.

8 Comments

  1. Avatar for Marta

    Kurczę, robiłam z oliwy gorzkie, niedobre 😀 Czas wypróbować awokado, choć i ten smak średnio mi podchodzi i raczej stosuję go kosmetycznie. A może lniany? On jest taki delikatny w smaku 🙂

    1. Avatar for Modern Cavegirl

      No dobrej jakości oliwa ma niestety gorzki posmak… Ja zazwyczaj stosuję mieszankę oliwy z olejem z awokado, tylko musi być rafinowany, bo ten naturalny też jest jak dla mnie zbyt intensywny w smaku… Olej lniany według mnie też jest specyficzny, ale jeśli go lubisz, to nie ma przeciwwskazań, żeby go użyć. 🙂

  2. Avatar for Domi

    Jaki olej z awokado (firma) polecasz do robienia majonezu?

    1. Avatar for cavegirl

      Mój ulubiony to Vita d’Or dostępny w popularnej sieci dyskontowej. 🙂 Ale myślę, że inne też się nadadzą. Polecałabym jednak wersję rafinowaną, gdyż nierafinowana ma moim zdaniem zbyt intensywny smak (dla mnie jest on w ogóle nie do przyjęcia – kiedyś kupiłam i musiałam zużyć do produkcji kosmetyków… :)).

      1. Avatar for Jolanta

        A czy moze byc oliwa z olewek mild & light ?

        1. Avatar for Modern Cavegirl

          Jasne, jeśli odpowiada Ci jej smak, to jak najbardziej. 🙂

      2. Avatar for Kaś

        W przepisie nie ma octu a na filmiku nagle dodaj ocet? 😉

        1. Avatar for Modern Cavegirl

          W filmiku nie wspominałam o occie, ale w sumie można go z powodzeniem dać w miejsce soku z cytryny… Jak kto woli 🙂

5 from 1 vote (1 rating without comment)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ocena przepisu