keto piernikomakowiec

Keto piernikomakowiec, czyli piernik z makiem (Paleo, LowCarb)

Ketogeniczny styl życia nie musi oznaczać rezygnacji ze Świąt, a dzisiejszy przepis na keto piernik z makiem udowadnia, że możesz cieszyć się tradycyjnymi smakami w zdrowszy sposób. Dzisiaj podzielę się z Tobą przepisem na wyjątkowe keto ciasto, które nie tylko zaspokoi Twoją chęć na słodkie, ale również wpasuje się w restrykcyjne ramy diety ketogenicznej.

Keto piernik z makiem – kwintesencja Świąt w jednym keto cieście

Macie już dość świątecznych wypieków czy zniesiecie jeszcze jeden lub dwa…? 🙂

Zastanawiałam się jakie ciasto stanowi taką kwintesencję Świąt i – odkładając na bok własne preferencje – doszłam do wniosku, że będzie to piernik i makowiec. Oba ciasta mają już swoje przedstawicielstwo na blogu – pierwszy w „czystej” postaci, a drugi w formie rolady. Oczywiście oba w 100% zgodne z dietą ketogeniczną. Co powiecie jednak na połączenie obu smaków w jednym cieście? Intrygujące, prawda? Co ciekawe, przeszukałam Google i znalazło tylko jeden podobny rezultat… Trochę się obawiałam w związku z tym efektu końcowego, ale postanowiłam to sprawdzić.

I muszę Wam powiedzieć, że był to strzał w dziesiątkę! 😀

Keto piernik z makiem – składniki podstawowe

Keto piernikomakowiec składa się dwóch podstawowych warstw – ciasta piernikowego wzorowanego na kostce piernikowej z ptasim mleczkiem oraz nadzienia makowego inspirowanego roladą makową. Do tego dochodzi jeszcze konfitura żurawinowa, czyli prawie nieodłączny element tegorocznych wypieków świątecznych oraz polewa czekoladowa. Całość wychodzi więc dość bogata smakowo.

Jajka

Nadmienię tylko króciutko, że najlepsze są oczywiście takie wiejskie, z wolnego wybiegu lub ekologiczne i co ważne – nie karmione zbożem. Kury powinny żywić się naturalnie, tym, co normalnie występuje sezonowo w okolicy i co byłyby w stanie same znaleźć w gospodarstwie. I takie właśnie jajka powinniśmy stosować na co dzień w swojej diecie.

keto ciasto
Świąteczne keto ciasto piernikowo – makowe

Keto słodzidło

Generalnie najlepiej jeśli byłaby to alluloza lub erytrytol. Jeśli jesteś w stanie pozwolić sobie na wyższy udział węglowodanów, to polecam także ksylitol. Nadzienie makowe najlepiej posłodzić natomiast stewią w płynie.

Mleko kokosowe

Ja korzystałam z mleka kokosowego z kartonu (19 % tłuszczu). W kwestii wyboru mleka kokosowego stawiamy na jakość i wybieramy opcję jak najbardziej naturalną. W składzie powinien znaleźć się tylko kokos i woda.

Tłuszcz

Tutaj wybór należy do Ciebie. Do obróbki termicznej najlepiej nadaje się rafinowany olej kokosowymasło klarowane lub mieszanka obu.

Mąka kokosowa

Standardowy rodzaj mąki w keto wypiekach, zaraz obok mąki migdałowej, której – w przeciwieństwie do mąki kokosowej – generalnie nie powinno się używać w daniach poddawanych obróbce termicznej. Mąka kokosowa charakteryzuje się wysokim stopniem wchłanialności płynów, dlatego należy stosować ją z umiarem. W przeciwnym razie produkt końcowy będzie przesuszony. Ma lekko wyczuwalny posmak kokosa, przez co niektórzy nie stosują jej w wytrawnych potrawach. Jeśli nie lubisz mąki kokosowej, proponuję użyć odtłuszczonej mąki migdałowej.

Nadzienie makowe

Na bazie maku niebieskiego i mleka kokosowego. Do tego duża porcja bakalii i orzechów. To co różni tę wersję nadzienia od tego z rolady makowej to fakt użycia musu kokosowego pół na pół z pastą migdałową. No i zamiast orzechów włoskich użyłam orzechów pecan, gdyż w ostatniej chwili okazało się, że włoskich nie posiadam… 😀

Keto piernik z makiem – dodatki

Owoce suszone i kandyzowane

Czyli rodzynki i skórka pomarańczowa jako składnik nadzienia. Ta druga wyprodukowana w manufakturze domowej. 🙂 A dokładniej skórka mandarynkowa, bo mandarynki miałam akurat pod ręką. Sparzyłam je we wrzątku, obrałam, a skórkę pokroiłam w drobne kawałki.

Żurawina

W postaci konfitury z sokiem z pomarańczy. Żurawina to typowo bożonarodzeniowy owoc, choć u nas w wersji świeżej mało popularny. Jako owoc jagodowy, nie zawiera dużych ilości węglowodanów (ok. 7 gram węglowodanów netto w 100 g). Jest w związku z tym lekko kwaskowata, co stanowi miłe przełamanie smaku w tym cieście. Idealnie komponuje się z owocami cytrusowymi.

piernikomakowiec
Keto piernikomakowiec

Czekolada

Razem z tłuszczem stanowi ona składnik polewy. Oczywiście chodzi o gorzką lub niskowęglowodanową czekoladę. Jeśli nie macie do dyspozycji czekolady słodzonej erytrytolem, to użyjcie takiej o zawartości kakao przynajmniej 85%. Czym wyższa zawartość kakao, tym mniej cukru będzie ona zawierać.

Cynamon/przyprawa do piernika

Istotny element wszelkich jesiennych i świątecznych kreacji. Obie opcje idealnie sprawdzają się zarówno w wypiekach, jak i deserach. Najlepiej korzystać z cynamonu cejlońskiego, który prezentuje sobą najwięcej korzyści dla zdrowia w przeciwieństwie do zwykłego cynamonu Cassia. Można także skorzystać z przepisu na domową przyprawę do piernika.

Spulchniacz

W tej roli u mnie akurat proszek do pieczenia bez fosforanów w połączeniu z sodą spożywczą. Ewentualną i zdecydowanie bardziej naturalną alternatywą będzie jednak kamień winny (inaczej cream of tartar lub kwaśny winian potasu).

keto piernikomakowiec

Piernikomakowiec

Avatar for Modern CavegirlModern Cavegirl
Ciasto – kwintesencja Świąt, czyli makowiec i piernik w jednym. 😀 W związku z tym keto piernikomakowiec to może być jedyne ciasto, jakie zrobicie, a Święta i tak będą zaliczone… 🙊
Czas przygotowania 30 minuty
Czas gotowania 30 minuty
Czas oczekiwania 4 godziny
Czas całkowity 5 godziny
Rodzaj dania Deser
Porcje 16 porcji
Dieta
lowcarb
bezglutenowa
bezmleczna
vege
Okaż wsparcie!Jeśli podobają Ci się treści prezentowane na moim blogu, to zachęcam do postawienia mi wirtualnej kawy!

Składniki
  

Nadzienie makowe

Ciasto piernikowe

Konfitura żurawinowa

  • 125 g żurawina
  • 0,5 pomarańcza (sok wyciśnięty)
  • łyżeczki glucomannan (opcjonalnie)
  • 2 łyżki keto słodzidło np. alluloza lub erytrytol
Podoba Ci się ten keto przepis?Dołącz do Plemienia i stwórz z nim swój własny keto jadłospis + uzyskaj dodatkowe korzyści

Sposób przygotowania
 

Nadzienie makowe

  • Rodzynki oraz skórkę z pomarańczy namoczyć w rumie. Mleko kokosowe zagotować, wrzucić doń mak i mieszając gotować przez ok. 5 minut. Zdjąć z kuchenki i odstawić na minimum 4 godziny, a najlepiej całą noc. Po tym czasie przełożyć masę do malaksera i zmiksować razem z masłem migdałowym i musem kokosowym. Dodać pozostałe składniki i dobrze wymieszać. Dosłodzić do smaku w razie potrzeby.

Konfitura żurawinowa

  • Żurawinę umieścić w rondelku. Z pomarańczy wycisnąć sok i razem z miąższem dodać do żurawiny. Posypać słodzidłem i zagotować. Gotować przez kilka minut do zgęstnienia. Można dodatkowo zagęścić glucomannanem (rozmieszać go najpierw w odrobinie wody, dodać do masy żurawinowej i zagotować).

Ciasto piernikowe

  • Suche składniki poza solą i keto słodzidłem wymieszać. Oddzielić białka od żółtek. Żółtka wymieszać z masłem i mlekiem kokosowym. Dodać suche składniki. Białka ubić z solą na sztywną pianę dodając pod koniec erytrytol. Delikatnie wymieszać białka z masą i przełożyć do kwadratowej foremki o wymiarach 20 x 20 cm wyłożonej papierem do pieczenia. Piec w piekarniku nagrzanym do 160 stopni z włączoną funkcją termoobiegu przez ok. 20 minut (do suchego patyczka). Po wystudzeniu posmarować wierzch konfiturą. Następnie wyłożyć masę makową.

Polewa czekoladowa

  • Olej kokosowy, mleko kokosowe i czekoladę umieścić w garnuszku i lekko podgrzewać. Gdy składniki się rozpuszczą dokładnie wymieszać i oblać powstałą masą wierzch ciasta.
POTRZEBUJESZ KETO JADŁOSPIS?Sprawdź zbilansowane keto jadłospisy albo skorzystaj z narzędzi do zarządzania keto dietą we własnym zakresie –> PRZECHODZĘ DO SKLEPU

ORIENTACYJNE MAKRO

Wartości odżywcze
(dla 1 porcji)
Piernikomakowiec
Wielkość porcji
 
1 porcja
Kalorie
270.96
% RWS*
Tłuszcz
 
22.75
g
14
%
Tłuszcze nasycone
 
9.31
g
58
%
Tłuszcze trans
 
0.01
g
Tłuszcze wielonienasycone
 
4.4
g
Tłuszcze jednonienasycone
 
5.87
g
Cholesterol
 
51.32
mg
17
%
Sód
 
0.01
mg
0
%
Potas
 
181.55
mg
5
%
Węglowodany
 
12.03
g
40
%
Błonnik
 
5.71
g
24
%
Cukier
 
2.55
g
Białko
 
6.11
g
6
%
Witamina A
 
83.84
IU
2
%
Witamina C
 
5.83
mg
7
%
Wapń
 
187.95
mg
19
%
Żelazo
 
1.88
mg
10
%
Węglowodany netto
 
6.32
g
* Procentowe referencyjne wartości spożycia bazują na diecie ketogenicznej 2000 kcal o formule ok. 74% tłuszczu, 20% białka, 6% węglowodanów.
ZOBACZ TAKŻEPozostałe KETO PRZEPISY

Wartości odżywcze obliczone na podstawie danych dostarczonych przez Spoonacular API. Dla produktów, których zabrakło w bazie, dane pochodzą z etykiety konkretnego produktu. Produkty określone jako opcjonalne nie są ujęte w kalkulacji, chyba, że zaznaczono inaczej (patrz adnotacje do przepisu). Alkohole cukrowe są wyłączone z kalkulacji.

Keto przepis wypróbowany?Nie zapomnij oznaczyć @modern.cavegirl w Twoim poście

Ten tekst zawiera linki afiliacyjne, co oznacza, że mogę otrzymać niewielką prowizję, jeśli skorzystasz z nich do realizacji swoich zakupów. Nie wiąże się to z żadnymi konsekwencjami dla Ciebie, np. wyższa cena czy gorsze warunki zakupu.

Avatar for Modern Cavegirl

Modern Cavegirl

Ekspertka do spraw zdrowego odżywiania, która lubi smacznie zjeść. Autorka artykułów na temat odchudzania i zdrowia, przepisów kulinarnych oraz zbilansowanych keto jadłospisów. Wypróbowała na sobie kilkanaście różnych diet aż trafiła na taką, która pozwoliła jej skutecznie schudnąć i pokonać chorobę Hashimoto. Teraz pomaga innym odzyskać zdrowie, szczupłą sylwetkę i dobre samopoczucie.

5 from 1 vote (1 rating without comment)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ocena przepisu