keto budyń

Keto budyń (Paleo, LowCarb)

Keto budyń – idealny comfort food

Nadeszły chłodniejsze dni, pomyślałam więc, że przyda Wam się przepis na pyszny, rozgrzewający, kremowy keto budyń jak u babci… 😀 Według mnie nic nie rozgrzewa lepiej niż właśnie gorący budyń lub zupa. No jeszcze gorąca kąpiel, ale to już jakby inna kategoria. 😛 Zaletą budyniu jest jednak to, że – w przeciwieństwie do zupy czy kąpieli – robi się go dość szybko. Można ukręcić takowy nawet będąc na home office, bo całość przygotowań naprawdę nie zajmuje więcej niż kilka minut. W dodatku jest słodki i aromatyczny, można go przyrządzić w różnych smakach i podać z ulubionymi dodatkami. To co – przekonałam Was? 🙂

Aha, prawie zapomniałam – jeśli zamieszkujesz taką strefę klimatyczną, w której nie bywa zimno lub po prostu jesteś typem człowieka, któremu zawsze jest ciepło, to podpowiem tylko, że keto budyń na zimno smakuje równie nieziemsko co na gorąco… 🙂

Keto budyń – składniki

A oto, co potrzebujecie do jego zrobienia:

🥚 Jajka 🥚

Tutaj dokładnie jedno jajko i jedno żółtko. Nadmienię tylko króciutko, że najlepsze są oczywiście takie wiejskie, z wolnego wybiegu lub ekologiczne i co ważne – nie karmione zbożem. Kury powinny żywić się naturalnie, tym, co normalnie występuje sezonowo w okolicy i co byłyby w stanie same znaleźć w gospodarstwie. Jajka zniesione przez kury chowane w takich warunkach mają zdecydowanie więcej dobroczynnych, przeciwzapalnych kwasów omega-3. I takie właśnie jajka powinniśmy stosować na co dzień w swojej diecie.

🍬 Keto słodzidło 🍬

Temat rzeka… Generalnie najlepiej jeśli byłaby to alluloza lub erytrytol. Jeśli jesteś w stanie pozwolić sobie na wyższy udział węglowodanów, to polecam także ksylitol. Posiadaczom bardziej wytrawnych kubków smakowych może natomiast wystarczyć słodycz pochodząca z inuliny.

budyń waniliowy
Keto budyń waniliowy

🥛Mleko kokosowe🥛

Ja korzystałam z mleka kokosowego z kartonu o zawartości 19% tłuszczu, ale myślę, że z powodzeniem można użyć mleka kokosowego z puszki. W kwestii wyboru mleka kokosowego stawiamy na jakość i wybieramy opcję jak najbardziej naturalną. W składzie powinien znaleźć się tylko kokos i woda.

Mąka ziemniaczana

Występuje tutaj w roli zagęszczacza. Nie bójcie się mąki ziemniaczanej, nawet jeśli podchodzicie do diety ketogenicznej w sposób restrykcyjny (no chyba że jesteście w okresie keto adaptacji). Po pierwsze na porcję używa się jej tutaj w ilości 1 łyżeczki, a po drugie mąka ziemniaczana to głównie skrobia oporna, która nie ma bezpośredniego wpływu na poziom cukru we krwi. Jeśli nie chcecie z niej korzystać, z powodzeniem można ją zastąpić gumą guar. 🙂

🧈Tłuszcz🧈

Tutaj właściwie wybór należy do Was. Nada się każdy tłuszcz nasycony, który tężeje w niższych temperaturach. Ja do obróbki termicznej z reguły używam rafinowanego oleju kokosowego lub masła klarowanego. Chociaż tutaj tłuszcz dodaje się już po zdjęciu budyniu z palnika, więc wydaje mi się, że spokojnie można równie dobrze użyć nierafinowanego oleju kokosowego lub musu kokosowego. W celu uzyskania smaku białej czekolady, można zaś skorzystać z tłuszczu kakaowego lub czekolady z tego przepisu.

TUTAJ ZNAJDUJE SIĘ PRZEPIS. Aby uzyskać dostęp, dołącz do Plemienia Modern Cavegirl w roli ŁOWCY lub SZAMANA albo pobierz darmowy jadłospis próbny!

2 Comments

  1. Avatar for Asia

    Budyń wyszedł bardzo smaczny ale za słodki. Zrobiłam wersję kakaową z erytrytolem. Jedna łyżka spokojnie by wystarczyła 🙂 konsystencja i aromat super, dla mnie to idealna opcja na słodką zachciankę 😉

    1. Avatar for Modern Cavegirl

      To świetnie, że budyń Ci zasmakował! 🙂 Oczywiście każdy musi dopasować ilość środka słodzącego do własnych preferencji. I fakt – budyń to świetny poskramiacz zachcianek! 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ocena przepisu