banner keto menu
keto budyń
Europejska Keto Low Carb Paleo Przekąska Wege

Keto budyń (Paleo, LowCarb)

Keto budyń – idealny comfort food

Nadeszły chłodniejsze dni, pomyślałam więc, że przyda Wam się przepis na pyszny, rozgrzewający, kremowy keto budyń jak u babci… 😀 Według mnie nic nie rozgrzewa lepiej niż właśnie gorący budyń lub zupa. No jeszcze gorąca kąpiel, ale to już jakby inna kategoria. 😛 Zaletą budyniu jest jednak to, że – w przeciwieństwie do zupy czy kąpieli – robi się go dość szybko. Można ukręcić takowy nawet będąc na home office, bo całość przygotowań naprawdę nie zajmuje więcej niż kilka minut. W dodatku jest słodki i aromatyczny, można go przyrządzić w różnych smakach i podać z ulubionymi dodatkami. To co – przekonałam Was? 🙂

Aha, prawie zapomniałam – jeśli zamieszkujesz taką strefę klimatyczną, w której nie bywa zimno lub po prostu jesteś typem człowieka, któremu zawsze jest ciepło, to podpowiem tylko, że keto budyń na zimno smakuje równie nieziemsko co na gorąco… 🙂

Keto budyń – składniki

A oto, co potrzebujecie do jego zrobienia:

🥚 Jajka 🥚

Tutaj dokładnie jedno jajko i jedno żółtko. Nadmienię tylko króciutko, że najlepsze są oczywiście takie wiejskie, z wolnego wybiegu lub ekologiczne i co ważne – nie karmione zbożem. Kury powinny żywić się naturalnie, tym, co normalnie występuje sezonowo w okolicy i co byłyby w stanie same znaleźć w gospodarstwie. Zboża mogą stanowić ułamek karmy, jednak nie powinna to być przeważająca część. Przeważać powinny owady i inne robaki, zielenina, owoce i nasiona. Zimą udział ziarna może być trochę zwiększony. Jajka zniesione przez kury chowane w takich warunkach mają zdecydowanie więcej dobroczynnych, przeciwzapalnych kwasów omega-3. I takie właśnie jajka powinniśmy stosować na co dzień w swojej diecie.

🍬 Keto słodzidło 🍬

Temat rzeka… Generalnie najlepiej jeśli byłaby to alluloza lub erytrytol. Jeśli jesteś w stanie pozwolić sobie na wyższy udział węglowodanów, to polecam także ksylitol. Posiadaczom bardziej wytrawnych kubków smakowych może natomiast wystarczyć słodycz pochodząca z inuliny.

budyń waniliowy
Keto budyń waniliowy

🥛Mleko kokosowe🥛

Ja korzystałam z mleka kokosowego z kartonu o zawartości 19% tłuszczu, ale myślę, że z powodzeniem można użyć mleka kokosowego z puszki. W kwestii wyboru mleka kokosowego stawiamy na jakość i wybieramy opcję jak najbardziej naturalną. W składzie powinien znaleźć się tylko kokos i woda. Moim osobistym preferowanym wyborem jest mleko firmy Real Thai.

Mąka ziemniaczana

Występuje tutaj w roli zagęszczacza. Nie bójcie się mąki ziemniaczanej, nawet jeśli podchodzicie do diety ketogenicznej w sposób restrykcyjny (no chyba że jesteście w okresie keto adaptacji). Po pierwsze na porcję używa się jej tutaj w ilości 1 łyżeczki, a po drugie mąka ziemniaczana to głównie skrobia oporna, która nie ma bezpośredniego wpływu na poziom cukru we krwi. Jeśli nie chcecie z niej korzystać, z powodzeniem można ją zastąpić gumą guar. 🙂

🧈Tłuszcz🧈

Tutaj właściwie wybór należy do Was. Nada się każdy tłuszcz nasycony, który tężeje w niższych temperaturach. Ja do obróbki termicznej z reguły używam rafinowanego oleju kokosowego lub masła klarowanego. Chociaż tutaj tłuszcz dodaje się już po zdjęciu budyniu z palnika, więc wydaje mi się, że spokojnie można równie dobrze użyć nierafinowanego oleju kokosowego lub musu kokosowego. W celu uzyskania smaku białej czekolady, można zaś skorzystać z tłuszczu kakaowego lub czekolady z tego przepisu.

Jeśli podobają Wam się treści prezentowane na moim blogu i chcecie okazać wsparcie dla mojej działalności, to zachęcam do postawienia mi wirtualnej kawy za pomocą poniższego przycisku 🙂

Postaw mi kawę na buycoffee.to
keto budyń

Budyń waniliowy

Modern Cavegirl
Keto budyń to powrót do dziecięcych lat, do kuchni babci, która nie korzystała z gotowego proszku budyniowego, tylko robiła prawdziwy, kremowy i pachnący wanilią budyń na jajkach. Tutaj w wersji bez cukru, glutenu i nabiału.
Czas przygotowania 3 mins
Czas gotowania 3 mins
Czas całkowity 6 mins
Rodzaj dania Przekąska
Kuchnia Europejska
Porcje 1 porcja
Kalorie 527 kcal

Składniki
  

  • 250 ml gęstego mleka kokosowego (jeśli korzystasz z małych jaj, zmniejsz ilość płynu)
  • 1 jajko duże
  • 1 żółtko duże
  • 2 łyżki erytrytolu allulozy/ksylitolu/inuliny (patrz opis)
  • 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej lub gumy guar
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii lub innego w zalezności od tego, jaki smak ma mieć budyń (patrz opis)
  • 2 łyżki masła klarowanego lub innego tłuszczu (patrz opis)

Sposób przygotowania
 

  • Mleko kokosowe doprowadzić do wrzenia. W międzyczasie jajko, żółtko, erytrytol, aromat lub ekstrakt i mąkę ziemniaczaną rozmieszać trzepaczką. Zahartować masę jajeczną gorącym płynem i wlać do garnuszka. Gotować dalej aż masa mocno zgęstnieje (nie zagotować!). Zestawić z palnika i dodać masło, wymieszać. Przelać do salaterki. Serwować na ciepło lub na zimno.
Wypróbowałaś/eś ten przepis? Oznacz @modern.cavegirl w poście 🙂

Adnotacje do przepisu

1. Możliwe są różne wersje smakowe:
smak migdałowy – zamiast ekstraktu z wanilii użyjcie ekstraktu migdałowego
smak pomarańczowy – zamiast ekstraktu z wanilii użyjcie ekstraktu pomarańczowego
smak bananowy – zamiast ekstraktu z wanilii użyjcie ekstraktu bananowego
smak czekoladowy – dodajcie 20 g czekolady gorzkiej lub niskowęglowodanowej w roli tłuszczu
smak kawowy – dodajcie 1 łyżeczkę kawy rozpuszczalnej do gotującego się mleka
smak kokosowy – dodajcie 20 g musu kokosowego w roli tłuszczu
smak białej czekolady – użyjcie 20 g tłuszczu kakaowego lub gotowej białej czekolady w roli tłuszczu.
Smak owocowy można uzyskać także dodając do mleka odrobinę Bolero (napój w proszku słodzony stewią) i zmniejszając ilość keto słodzidła.
Przybliżona wartość odżywcza 1 porcji:
Wartość energetyczna: 527 kcal
Tłuszcz: 49,4 g
Węglowodany: 6,7 g
Błonnik 0,0 g
Białko 10,7 g
Do zrobienia powyższego przepisu przydadzą się następujące produkty:
 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Recipe Rating