Cukinia vel kabaczek – wartości odżywcze

To pyszne zielone warzywo rodem z Włoch, w Polsce określane często także mianem kabaczka podbiło serca amatorów warzyw na całym świecie. Jest niskokaloryczne, a jego zastosowanie w kuchni bardzo szerokie, gdyż cukinię można podać zarówno na surowo, jak i pieczoną, duszoną, smażoną czy gotowaną. Jest ona szczególnie wartościowym produktem spożywczym na wszelkiego rodzaju dietach, gdyż zawiera jedynie 15 kcal w 100 g, w 95% składa się z wody, a zawartość węglowodanów kształtuje się na poziomie 3,2 gram, z czego 1 gram to błonnik (według Wikipedii).

Cukinia
Odmiany cukinii Źródło: www.homestratosphere.com

Cukinia i jej zastosowanie kulinarne

Występuje ona w kilkunastu odmianach, z których najbardziej popularne to cukinia zielona, żółta, okrągła i wężowa. Mieszanka cukinii zielonej i żółtej pięknie prezentuje się w tartach i zapiekankach (np. ratatouille), zaś okrągła rewelacyjnie sprawdza się do nadziewania. Z większości odmian można też przyrządzić pyszne placki oraz zupy. Jadalne są jednak nie tylko owoce, ale także kwiaty tej rośliny, z których chętnie użytek robią mieszkańcy Półwyspu Apenińskiego. Co ciekawe, jest to także jedno z mniej zanieczyszczonych warzyw, gdyż gromadzi mało metali ciężkich z gleby. Ma ona właściwości oczyszczające i alkalizujące, a także wręcz chroni nas przed toksynami i innymi szkodliwymi substancjami. Jest bogata w witaminy z grupy B, witaminę C oraz K, jak również potas, wapń, sód i fosfor (po opis dalszych właściwości zdrowotnych zapraszam tutaj).

Cukinia w nietypowym wydaniu

Cukinia jest wyjątkowo użyteczna na dietach niskowęglowodanowych, w tym na diecie ketogenicznej ze względu na niską zawartość węglowodanów, a co za tym idzie niski indeks i ładunek glikemiczny. Jest także wybawieniem jako super zdrowy zamiennik makaronu – tzw. spaghetti z cukinii. 😀 Świetnie się sprawdza zarówno w daniach wytrawnych, jak i słodkich. Brownie z jej udziałem to prawdziwy hit! A wierzcie mi, na tym jej nietypowe zastosowanie się nie kończy! Dodatkowym plusem jest fakt, że w sezonie cukinia jest śmiesznie tania. W rezultacie wszystkie dania z jej użyciem wychodzą bardzo korzystnie dla domowego budżetu! 🙂

Chyba się więc zgodzicie, że zachwycająca intensywną zielenią cukinia to wspaniałe warzywo. Ze względu na niską kaloryczność i wysoką gęstość odżywczą perfekcyjnie sprawdza się na diecie Paleo, Keto oraz LowCarb. Ponadto, cukinia jest niesamowicie wszechstronna i znajduje zastosowanie zarówno w daniach wytrawnych, jaki i jako składnik ciast i deserów. Możliwości jej podania są tysiące, a może nawet i miliony. Oto kilka z nich: