Awokado czyli smaczliwka

Awokado – super superfood

Awokado – inaczej zwane smaczliwką wdzięczną – to zielony owoc (albo warzywo biorąc pod uwagę kryterium kulinarne) w kształcie gruszki, które szturmem podbija stoły na całym świecie. I to właśnie ta druga nazwa dużo lepiej – moim zdaniem – oddaje jego atrybuty. Świetnie smakuje i na słodko, i na wytrawnie. Jest pyszne, rozpływające się w ustach, a jednocześnie nie ma mocno narzucającego się smaku. Wzbogaca ono jadłospis zarówno wegetarian, jak i mięsożerców. Stanowi bowiem nie tylko bogactwo zdrowych tłuszczów, ale także witamin i minerałów (więcej szczegółów znajdziecie na przykład tutaj). Oto kilka faktów potwierdzających jego wysoką wartość odżywczą:

zalety awokado
Zalety awokado
Źródło: surojadek.com

Czyni je to tym samym super produktem idealnie wpisującym się w wytyczne diety ketogenicznej. W 100 gramach miąższu znajduje się aż 15 gram tłuszczu, dlatego nazywane jest czasami wegańskim masłem. Stosowanie awokado zamiast masła jest bowiem niezwykle popularne w diecie roślinnej.

Smaczliwka a dieta ketogeniczna

Jego wysoka użyteczność na dietach niskowęglowodanowych (w tym ketogenicznej/LCHF) wynika z faktu dużej zawartości tłuszczu przy jednoczesnym niskim udziale węglowodanów. Doprecyzowując, nominalna ich zawartość w 100 gramach produktu wynosi ok. 10 gram węglowodanów, jednak ponad ¾ z nich to błonnik. Stąd jedynie ok. 2 gramy to cukry jako takie (tzw. węglowodany netto). Jest zatem hitem wielu niskowęglowodanowych posiłków od sałatek po desery. 🙂

Sposoby wykorzystania awokado

Awokado, jako owoc wywodzący się z Meksyku świetnie nadaje się do dań kuchni meksykańskiej. Cała reszta świata z powodzeniem używa go jednak jako bazę lub dodatek do wielu dań o całkiem odmiennym charakterze. Z miąższu owocu wytwarza się olej, który idealnie nadaje się do smażenia, gdyż ma wysoki tzw. punkt dymienia. Wytwarza się z niego także wyborny majonez, popularny przede wszystkim na diecie Paleo. Olej, przede wszystkim w postaci nierafinowanej, jest także bardzo cennym półproduktem kosmetycznym. Miąższ natomiast jest chętnie wykorzystywany w produkcji domowych maseczek do twarzy i włosów.

Oto kilka korzyści wynikających z włączenia awokado do diety:

awokado
Korzyści wynikające z konsumpcji awokado
Źródło: ekoist.pl

Jak widzicie jest milion powodów, żeby je jeść i milion sposobów jego wykorzystania. Na słodko, na wytrawnie, jako dodatek lub też samodzielny posiłek… Odżywia od środka i na zewnątrz, przez co ma równie szerokie wykorzystanie w sferze kulinariów, jak i w kosmetyce. Oto kilka pomysłów na jego wykorzystanie: